Om mig

Hej til jer der kigger med hér på bloggen! Jeg hedder Katrine, jeg er 23 år og læser til pædagog på Roskilde pædagogseminarium - University college Sjælland, med aflsutning i 2010. Jeg skal i udlandspraktik i Auckland, New Zealand fra Februar - August 09. Med på rejsen hiver jeg min dejlige kæreste Nichlas med, der ligesom jeg selv er frisk på at komme ud og uforske nye dele af verden. Jeg skal være i praktik på Wilson School i Auckland, New Zealands nord ø. Det er en special praktikplads, for børn og unge med forskellige former for fysiske handicaps. Mere information følger. Link til praktikstedets hjemmeside: http://www.wilson.school.nz/welcome.php Jeg glæder mig meget til at komme afsted, og håber på at kunne bruge denne blog til at inspirere andre. De bedste hilsner Katrine

lørdag den 25. april 2009


















Institutionsbeskrivelse:
Wilson School, Takapuna, New Zealand.

Jeg er i min anden løn I praktik på en speciel institution – Wilson School i Takapuna, New Zealand.
Wilson school er en skole for børn med specielle behov. Som de skriver på skiltet ved indgangen til skolen – Wilson school: Excellence in special education.

Sådan hænger tingene sammen: Wilson school er en state school og fungerer under ministry of education (undervisningsministeriet). Skolen ledes af rektor. Rektor bliver vejledt og superviseret af Bord of Trusties, der også kan stemme om ting de vil have slal gøres anderledes. De har samtidig ret til at fjerne rektor fra jobbet, hvis han/hun ikke kan opfylde sin rolle. Boarded diskuterer de studerendes opfyldelse af handleplaner, økonomi, sikkerhed og budget. Board of trusties på Wilson school består af forældre til et barn på skolen og personale. Man kan også blive valgt til at blive medlem, selvom man ikke som sådan har noget med skolen at gøre. Dette kunne f.eks. være hvis man har en speciel interesse/viden indenfor specialområdet, i lovstof etc.
Skolen bliver set efter i sømmene eksternt af ERO, der tjekker om lærerne gør deres arbejde som det forventes, personale miljø, økonomi og ansættelser.
De fleste skoler hernede er state schools, de private ’private schools’ er ofte trosbaseret f.eks., en katolsk skole.

Økonomi: Der går 66 børn på Wilson school. Antallet af elever bestemmer hvor mange penge skolen har at råde over. Hvert barn har et hvist antal penge med sig, et beløb der er ens for alle state schools i New Zealand. Udover det normale budget får Wilson school et ekstra beløb der er udregnet efter hvert enkelt barns fysiske/psykiske handicap. De ekstra penge tildeles af ORES fonding (Ongoing Reviewable Recoursing Scheme). For at børn kan starte på Wilson school skal barnets lære på den tidligere skole ansøge om en plads. Her skal læren skrive en rapport om barnets indlærring, opførsel og fysiske helbred. Tre mennesker fra ORES bestemmer så om barnet er kvalificeret. Barnet bliver evalueret hvert år og det bestemmes her om barnet skal blive på Wilson school eller videre til en ny institution f.eks. pga. fremgang.
Et barn med vanskelige handicaps giver flere penge fordi skolen også skal budgetterer over redskaber, teknikere, terapeuter osv.
Uover det giver barnets handicap også et hvist antal timer, som skolen kan bruge på lærer og medhjælpere.
Wilson school budgetterer ud fra et over/under princip, hvilket betyder at de så at sige putter alle de penge børnene bringer med sig i en pulje og herefter deler dem ud på de seks forskellige klasser, sådan som lærer, terapeuter og rektor mener at pengene bliver brugt bedst. Børn med svære fysiske handicap giver f.eks. 0.2 timer om dagen til lærer/medhjælper budgettet, hvor et barn med autisme giver 0.1 time. 25 procent af budgettet bruges til inventar, redskaber, terapeuter etc.








1 kommentar:

  1. Hej jeg læser ernæring og sundhed på ankerhus, og jeg vil gerne i praktik i NZ. Hvordan/hvilket Vita rejste du under?
    Er der en udlandspraktik ansvarlig på din uddannelse jeg kan kontakte?

    Hilsen caroline zeuthen :)
    carolinezeuthen@live.dk

    SvarSlet